Potrzeba snu

14 kwietnia 2013

Potrzeba snu Przeciętny dorosły człowiek potrzebuje w ciągu doby około 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku w czasie snu. Jednak niektóre osoby fizjologicznie potrzebują tego snu mniej, nawet 6 godzin, a inne więcej, np. 9 godzin. Osobna kategorię tworzą dzieci, które śpią ok. 12-16 godzin na dobę w zależności od wieku- noworodek śpi ponad 16 godzin a roczne dziecko około 12 godzin dziennie, oraz osoby w podeszłym wieku, które ze względu na zmęczenie organizmu i mniejsza wydolności potrzebują dłuższego okresu regeneracji. Dorośli śpią po to by odpocząć po całym dniu pracy, dzieci śpią by rosnąć, odpoczywać i przetwarzać z mózgu wrażenia i informacje z całego dnia w ten sposób ucząc się ciągle czegoś nowego. Dla dorosłych często sen to z jednej strony obiekt pożądania- „tak bardzo chce się wyspać”, ale z drugiej strony przeszkoda do zrobienia wszystkiego co jest do wykonania. Sen jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, bez wystarczającej ilości snu przez dłuższy okres spada nam wydolność pracy fizycznej i umysłowej, możemy w ten sposób otworzyć drogę chorobom które wykorzystają przemęczenie organizmu i zaatakują osłabiony układ obronny. Sen zajmuje prawie 1/3 życia ale jest bardzo potrzebny.

Dobra noc

12 lutego 2013

Dobra noc Dobry sen zależy od właściwego przygotowania się do niego. Niesamowicie ważna jest miejsce w którym śpimy, nie da się bowiem spać gdziekolwiek. Dobrze by było gdyby miejsce naszego snu było wydzielone od reszty mieszkania i przeznaczone tylko do snu. Jednak jeśli nie możemy sobie pozwolić na sypialnię to stwórzmy w pokoju w którym śpimy namiastkę odprężenia i sennego klimatu. Nie warto oglądać telewizji podczas zasypiania bo to tylko pobudza nasz mózg. W przypadku muzyki najlepsza o ile w ogóle jest potrzebna jest muzyka relaksacyjna a nie rytmiczne dźwięki. Pokój w którym śpimy powinien być dobrze wywietrzony z temperatura do maksymalnie 22 stopni, im chłodniej tym lepiej się śpi. Ważne jest również wygodne łóżko, dość twardy materac, niska poduszka i niezbyt ciepła kołdra lub koc. Piżama powinna być bawełniana, oddychająca i nie za ciepła. Przed snem najlepiej nie zamartwiać się problemami, nie uprawiać sportu do godziny przed zaśnięciem, nie brać pobudzających kąpieli i jeść ciężko strawnych posiłków. Dobra noc przyjdzie gdy dobrze się do niej przygotujemy.

Sny

2 lutego 2013

Sny Sny są odzwierciedleniem przeżyć i emocjo nie tylko dnia poprzedniego ale całego naszego życia. Wielu ludzi uważa, że podczas snu uruchamia się nasza podświadomość, która analizuje problematyczne sytuacje, pozwala nam przeżyć wybory których nie dokonaliśmy i pokazuje sytuacje które nas spotkały a których nie oceniliśmy lub jeszcze nie zanalizowaliśmy. Sny są często bardzo abstrakcyjne, niesamowite, dotykające świata fantazji. W snach możemy wszystko: potrafimy latać, wspinać się na wieżowce, dokonywać rzeczy niemożliwych. W snach spełniają się nasze marzenia ale także i najgorsze koszmary. Są osoby, które nie lubią spać lub nawet bija się zasnąć ze względu na koszmary jakie ich prześladują. W koszmarach ujawniają się największe lęki, obawy, spełniają się w nich nasz najczarniejsze scenariusze czasem tak realistyczne że aż trudno powrócić do realnego świata po obudzeniu. Ci którzy mają piękne sny są w odwrotnej sytuacji i chętnie by się z niektórych snów nie budzili. Naukowcy twierdzą że i tak większości snów nie zapamiętujemy a rano jesteśmy w stanie odtworzyć tylko strzępki zapamiętanych elementów.