Potrzeba snu

14 kwietnia 2013

Potrzeba snu Przeciętny dorosły człowiek potrzebuje w ciągu doby około 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku w czasie snu. Jednak niektóre osoby fizjologicznie potrzebują tego snu mniej, nawet 6 godzin, a inne więcej, np. 9 godzin. Osobna kategorię tworzą dzieci, które śpią ok. 12-16 godzin na dobę w zależności od wieku- noworodek śpi ponad 16 godzin a roczne dziecko około 12 godzin dziennie, oraz osoby w podeszłym wieku, które ze względu na zmęczenie organizmu i mniejsza wydolności potrzebują dłuższego okresu regeneracji. Dorośli śpią po to by odpocząć po całym dniu pracy, dzieci śpią by rosnąć, odpoczywać i przetwarzać z mózgu wrażenia i informacje z całego dnia w ten sposób ucząc się ciągle czegoś nowego. Dla dorosłych często sen to z jednej strony obiekt pożądania- „tak bardzo chce się wyspać”, ale z drugiej strony przeszkoda do zrobienia wszystkiego co jest do wykonania. Sen jest nam niezbędny do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu, bez wystarczającej ilości snu przez dłuższy okres spada nam wydolność pracy fizycznej i umysłowej, możemy w ten sposób otworzyć drogę chorobom które wykorzystają przemęczenie organizmu i zaatakują osłabiony układ obronny. Sen zajmuje prawie 1/3 życia ale jest bardzo potrzebny.

Organizm śpi

9 lutego 2013

Organizm śpi Wbrew pozorom gdy nasze ciało śpi to nie wszystkie jego części odpoczywają. Podczas snu nie mamy świadomości i trwamy w bezruchu i mamy rozluźnione mięśnie. W czasie snu nigdy nie przestaje pracować nasze serce pompujące krew do każdego zakamarka ciała i płuca bo przecież musimy oddychać. Nie zasypia tez mózg który intensywnie pracuje, przetwarza informacje. Jednak podczas snu nie czujemy bólu więc niektóre części mózgu wtedy są nieaktywne. Wiele narządów w nocy pracuje na zwolnionych obrotach, np. nerki, wątroba dlatego tak ważne dla dobrego snu jest nieobciążanie układu pokarmowego zbędnym pożywieniem bo po prostu się nie wyśpimy. Natura tak niesamowicie stworzyła człowieka, że nasz mózg regeneruje się podczas snu choć przecież całkowicie się nie wyłącza, stąd np. sny i proces zapamiętywania nabytych informacji w nocy. Podczas snu nie ustają tez takie procesy jak wzrost (kośćca u dzieci, a u dorosłych również paznokci, włosów), regeneracja naskórka, wzmożone gojenie ran. Noc to aktywna pora naszego organizmu choć nam się wydaje, że wtedy nic się nie dzieje.

Senniki

20 stycznia 2013

Senniki O wieków ludzie uważali, że sny mają szczególne znaczenie i nie są nigdy bez powiązania ze światem na jawie. Dla tych którzy poszukiwali znaczenia snów powstawały senniki tłumaczące najpopularniejsze sny, te wierzenia przetrwały do dzisiaj choć często są traktowane jako zabobony. O tym czy warto wierzyć w sny każdy decyduje samodzielnie, ale trzeba uważać by to co jest zapisane w senniku nie powodowało naszych podświadomych dążeń do spełnienia określonego znaczenia snu. To tak zwany mechanizm samo spełniającego się proroctwa gdy sami przyczyniamy się do wypełnienia tego co ktoś nam mówi. Niektóre znaczenia snów są śmieszne, inne nas nawet nie zaskakują bo są bardzo zdroworozsądkowe a jeszcze inne mogą wywoływać w człowieku niepotrzebny strach więc zastanówmy się chwilę zanim w to uwierzymy. Najczęstsze tłumaczenia snów: ząb który wypadł oznacza śmierć, zdrowy ząb to radość, czarny pies oznacza zdradę przyjaciela, dom przyniesie odmianę w naszym życiu, śniąca się żona zapowiada nieszczęście, a bezdomni rodzinne zmartwienia. Więcej jest w sennikach zapowiedzi złych wydarzeń niż tych dobrych.

Drzemki

26 listopada 2012

Drzemki Drzemki w ciągu dnia są bardzo istotne dla osób intensywnie pracujących umysłowo i fizycznie, dla małych dzieci, osób starszych i dla nastolatków spędzających długie godziny na nauce. Naukowcy twierdzą że wystarczy 15-20 minut intensywnej drzemki aby odzyskać na nowo siły witalne i zregenerować nie tylko umysł ale i ciało. Najlepiej by drzemka taka odbywała się w łóżku a nie w pociągu czy autobusie, bo im spokojniejsze otoczenie tym lepiej odpoczniemy. Taka krótka chwila odpoczynku pozwala na lepiej wydajna pracę dlatego japończycy zastanawiają się czy nie pozwolić swoim pracownikom na tego typu odpoczynek podczas pracy. Lepiej żeby pracownik miał 20 minut na drzemkę niż by zasypiał już od godziny 11 nad klawiatura czy dokumentami. Taka chwila odpoczynku nie zakłóca w niczym snu nocnego, choć jeśli trwa ponad godzinę to powoduje ospałość, zniechęcenie do pracy i rzeczywiście może powodować problemy z zaśnięciem wieczorem. Dlatego złota zasada brzmi krótko ale intensywnie! Problem mają jedynie osoby które nie potrafią zasnąć w dzień choćby bardzo się starały ale wtedy najczęściej są to ludzie dość wcześnie kładący się spać.